top of page
Writer's pictureנעמי דוד

"בעיות התנהגות" האם זה באמת קיים?

Updated: Dec 27, 2021

נכון, נכון, מי שקוראים את הכותרת ויש להם "כזה" בבית אומרים לעצמם... "ברור שיש!, אנחנו חיים עם בעיית התנהגות אחת גדולה!"

טרם ההרצאה הראשונה בסדרת ההרצאות של "open stage", בה אעסוק בבעיות התנהגות של בעלי חיים, אני רוצה לשתף קצת על הגישה שלי, ועל תפיסתי את עולם ההתנהגות של בעלי חיים.



אני מבינה שאתם מתמודדים עם קושי ומורכבות יומיומית, אך בעיני הקושי שחווים הוא בתקשורת, בהבנה של מה שהבעל חיים מנסה לתקשר איתנו, בעיני זאת לא בעיית התנהגות, אלא מופעים התנהגותיים שהם דרך תקשורת של הבעלי חיים את המצוקות שלהם, אם הן פיזיות, רגשיות או נפשיות.


אני מאמינה שאין בעיות התנהגות, יש מגוון מאוד גדול של מופעים התנהגותיים, אבל הם לא בעיות התנהגות - בעיני התנהגות היא סימפטום בלבד, ביטוי, לתופעות הרבה יותר עמוקות שעוברות על הנפש והגוף של הבעלי חיים שאיתנו. יש מערכות שלמות בגוף ש"גורמות" להם להתנהג את ההתנהגות שלהם, אם זאת התנהגות חרדתית, אם זאת התנהגות תוקפנית וכו'.


התנהגות זה משהו שניתן לעיצוב, העניין הוא שלרוב אנחנו לא מודעים למה עושה את העיצוב - ומה זה אומר?


מהם המעצבים ההתנהגותיים?

  1. ההריון

  2. הלידה

  3. היניקה

  4. סביבת הגדילה

  5. סביבת מחיה

  6. סוגי קשרים שנבנו

  7. תזונה

  8. מערכת חושית, תחושתית

  9. מערכת אנדוקרינית

מהם המשפיעים התנהגותיים?

  1. טראומה

  2. טראומה עיקשת

  3. פוסט טראומה

  4. "שיבושים" בהיקשרות

  5. הסביבה בה גדלים

  6. הילד הסימפטומטי

המערכת האנדוקרינית ההורמונאליית היא המושפעת והמשפיעה ביותר על עיצוב התנהגות, המערכת הזו מעצבת את המערכת הפיזיולוגית והנפשית של הבעלי חיים, ולרוב, אין לנו כל כך שליטה או בחירה במעצבים הללו. ברוב המקרים אנחנו לא יודעים מהם כי בעל החיים הגיע אלינו בגיל כמה חודשים והמון מידע "נרשם" כבר על המערכת.

המעצבים הללו בונים הרגלים התנהגותיים לבעלי חיים, הם בונים להם מנגנוני הגנה ודרכי פעולה בעולם ועד שלא נתקרב עד כמה שניתן להבין את המקור שלהם ועל איזה מערכות הן משפיעות, יהיה לנו קשה עד בלתי אפשרי לשנות ולעצב את ההתנהגות אחרת.

ככל שנבין ונהיה עם כלים נכונים יותר ניתן יהיה לעשות זאת, ולהתמודד עם היומיום, לא על ידי מניעה של התנהגויות, אלא על ידי הבנה ומפגש עם הקשיים תוך כדי מתן כלים מותאמים לגוף ולנפש.


כאן נכנס "הערבוב" של העולם הפסיכולוגי לעולם בעלי החיים

אחד התחומים שהכי מושכים אותי היא הנפש של בעלי חיים, אני חושבת שממעיטים מערכם, מהאינטיליגנציה הרגשית והמנטאלית שלהם, אני תמיד אומרת "your dog is as smart as you think he is" - ומה הכוונה?

הרבה פעמים אנשים מתבלבלים בין "הכלב שלי טיפש" לבין הכלב בחרדה ולכן החושים שלו לא מתפקדים כראוי, וכאן נכנס "הערבוב" של הפסיכולוגיה ומנגנוני הנפש, ההבנה של המנגנונים האלה תאפשר לנו לראות ולהבין כמה הבעל חיים חכם, עמוק, מורכב עם אינטיליגנציה רגשית -לבין- הבעל חיים בחרדה, או בנתק, או נבלע לתוך הפוסט טראומה שלו ולכן מגיב בצורה לא מותאמת לסיטוציה (מה שיכול להתפרש כחוסר אינטיליגנציה עד כדי קינויים של "הכלב שלי טיפש"). אז, בעצם, ככל שנראה ונבין את המנגנונים, נוכל לראות את החוכמה שלהם יחד עם המצוקות שלהם.


לבעל חיים עולם מורכב ועמוק בדיוק כמו בני אדם

כשאני מתבוננת על בעלי חיים, מבחינתי אין "הם" ו"אנחנו", במובן העמוק ביותר, הנפש שלנו זהה, המנגנונים שלנו זהים, הרצונות, דרך ההקשרות, הפיזיולוגיה, הזכרון, היכולת להבין סיטואציות מורכבות, איטיליגנציה רגשית, עולם הרגש בכלל

ההבדל היחידי שאני רואה - זה שבני אדם, בנוסף להתנהגות משתמשים במילים, כשבעלי חיים משתמשים בהכל זהה לנו, עד המילים.


כאן נכנס עולם התקשורת עם בעלי חיים

במשך שנים אני לומדת לתקשר עם בעלי חיים, לומדת את השפה הפנימית וההתנהגותית של בעלי חיים, לומדת את עולם הפיזיולוגיה, את עולם הרגש, את דרכי הביטוי שלהם, את הדרך בה המערכת האנדוקרינית פועלת ומפעילה. אני רואה את החוסר אונים שבו נמצאים הבעלי חיים והאנשים אל מול החוסר הבנה - "למה הוא מתנהג ככה?", "מה, אחרי כל השנים האלה היא עוד לא הבינה שאנחנו אוהבים אותה והיא כל הזמן מנסה לברוח?", "למה הוא נושך את הבת שלנו?" עוד ועוד שאלות שהלימוד שלי והנסיון הקליני שלי מאפשר לתת עליהם תשובות - ולכן החלטתי לעשות "במה פתוחה - open stage, על מנת לאפשר לי ולאנשי מקצוע נוספים מבחירתי, לתת תשובות על השאלות האלה מתוך נסיון מקצועי.


אז עכשיו שקצת הבנתם את "הראש שלי"... נתראה על הבמה :) (בזום) - ניתן להיכנס לכאן ולהרשם





162 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page