top of page

המערכת ההורמונאלית האנדוקרינית

Updated: Apr 10, 2021

בעיני היא אחת המערכות המרתקות של הגוף, מנקודת המבט שלי, הכל מתחיל ונגמר במערכת האנדוקרינית, אני חוקרת את המערכת הזו מנקודת המבט של הרפואה הסינית המון שנים, פיתחתי שיטות טיפול להשפעה על המערכת שהוכיחו את עצמם בשיקומים מאוד קשים של בעלי חיים שקרסו וקמו חזרה על הרגליים.

זוהי מערכת שאפשר לדבר עליה שעות על גבי שעות....... בzoom הקרוב נדבר על המערכת לפחות שעתיים וחצי :)


במאמר בלוג הזה אני אנסה להביא על קצה קצה המזלג את עיקרי נקודות המבט שלי על המערכת הזו

אז... מהי המערכת האנדוקרינית?

המערכת האנדוקרינית היא אוסף של בלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים אל מחזור הדם. תפקידיה של המערכת לשלוט בתהליכי זירוז, ויסות, גדילה וחילוף חומרים שמתקיימים באיברי הגוף השונים (ויקיפדיה)


על מה המערכת משפיעה וממה היא מושפעת?

המערכת האנדוקרינית משפיעה על כל פעולה/מחשבה/רגש ובעצם בצורה כזו או אחרת המערכת הזו מנהלת אותנו ואת בעלי החיים שאיתנו. ככל שנבין את דרכי הפעולה של המערכת כך נוכל להתנהל איתה בשלום :)


המערכת הזו קובעת ומגיבה לרמות הסטרס שאנחנו חשופים אליהם, איך נגיב ברגע של פחד, איזה רמות של חרדה אנחנו נמצאים והאם ואיך נגיב בתוקפנות או קפאון לסיטואציה מאיימת שתבוא לקראתנו.


במאמר בלוג הקודם התייחסתי לנושא של נתק ודיסוציאציה הקשורים לטראומה ופוסט טראומה, המנגון שמפעיל זאת קשור למערכת האנדוקרינית.


המערכת האנדוקרינית היא בעצם מערכת רצפטיבית, מה שנקלט לה "בראדר" גורם לה לפעול בדרך כזו או אחרת. המערכת מאוד מגיבה למערכת העצבית שלנו וגם יודעת להפעיל אותה. כך למשל ברגע של סטרס, יתרת הכליה מפרישה, בין היתר, אדרנלין וקורטיזול, זה גורם ל"תגובה עצבית" של הנעת השרירים גפיים על מנת לברוח או לחלופין משתק את המערכת העצבית ויוצר קיפאון. זאת דוגמא קטנה של תהליך אנדוקריני שמשפיע על המערכת העצבית


דוגמא נוספת תהיה, למשל, ברגע של סטרס יש הפרשה מוגברת של גלוקוז לשרירים על מנת לתת אנרגיה לברוח או להילחם, רמות הגלוקוז האלה על פי רוב לא מנוצלות לברוח או להילחם, על פי רוב אנחנו הולכים עם בעלי החיים שאיתנו על רצועה ולכן הם אינם יכולים לממש את מה שהם מרגישים,שזה מצויין ואחראי, אך אם נתבונן לעומק על התהליך הפיזיולוגי, בעצם נותר הרבה גלוקוז חופשי לא מנוצל בדם, לאורך זמן, עם רמות סטרס גבוהות נקבל בעלי חיים (וגם אנשים) עם סכרת.


המערכת האנדוקרינית ומחלות

כאן אני ארשום בקצרה רשימה של דוגמאות של מחלות שהקטליזטור שלהם היה המערכת האנדוקרינית

❉ סכרת

❉ דלקת לבלב

❉ החלשות וניוון שרירים

❉ חולשת אגן

❉ התנהגויות תוקפניות

❉ התנהגויות חרדתיות

❉ תת פעילות של בלוטת תריס

❉ קושינג

❉ אדיסון

❉ דלקות עור

❉ אלרגיות

הרשימה היא ארוכה

אך ברגע שמבינים מה ההשפעות של המערכת, יהיה נכון ללמוד איך לעבוד איתה על מנת לאזן אותה ולשפר משמעותית את איכות החיים


המערכת האנדוקרינית כמערכת הורמונאלית מדבקת

הורמונים מדבקים!

בנימה קצת יותר קליליה וציורית - לאורך כל שנותיי בקליניקה, לא משנה מה המקרים שהגיעו אליי המערכת האנדוקרינית הייתה מעורבת (הרי זה ברור לנו, כי "הגברת" מעורבת בכל התהליכים בגוף)

עם זאת, יש פעמים שהיא "נגררת" לפעולות ויש פעמים שהיא "מובילה" שינוי, אם לטוב או לרע זה כבר תלוי במקרה....

המערכת האנדוקרינית שעובדת עם הרבה הורמונים (כך אפשר להבין את הקפריזות שלה) נוטה להרבה mood swings , ואלה נוטים לדבק. מה הכוונה

תחשבו רגע.... לדוגמא: נשים שנמצאות מספיק זמן יחד הוסת החודשית שלהן מסתנכרנת, במובן ההשרדותי של המערכת הזו, בעצם "גב' אנדוקרין" מאוד אוהבת שכולן עושות כמוהה, ככה היא לגבי דיכאון, חרדה ועוד מגוון חוסרי איזון שקשורים למערכת ההורמונאלית (אנדוקרינית).

ברגע שכל המשפחה באותו mode of action יש יכולת הישרדות הרבה יותר גבוהה.

אז למען ההישרדות גב' אנדוקרין שואפת לאחידות משפחתית. כך בעצם, חרדה מדבקת, תוקפנות מדבקת, דכאון מדבק וכו וכו, כל זאת ברמת ההשפעה ההורמונאלית אנדוקרינית (לא תמיד נשים לב עד כמה "נדבקנו" הורמונאלית). כך שכשיש למישהו חרדה בבית, זה יהיה מדבק ויבוא לידי ביטוי אצל כולם במערכת ההורמונאלית, יש כאלה שהמערכת שלהם מספיק מאוזנת "להתנגד" ל"בייחדנס" ההורמונאלי ויהיו כאלה שיצטרפו לחגיגה.


איך ניתן להשפיע על המערכת האנדוקרינית

חרדה/תוקפנות/דכאון/עייפות/המנעות ועוד

ארשום רשימה קצרה של דרכי להשפיע על המערכת:

❉ תזונה

❉ פעילות

❉ סוגי מגע

❉ תוספי תזונה

❉ טיפול ברפואה סינית, אצל מטפל/ת מוסמכים (כמובן) בכלים של צמחי מרפא, דיקור והתאמות תזונתיות


סדרת ה zoom שאני התחלתי

באה במטרה לתת לכם את הידע וההבנה הבסיסיים למה עובר על בעלי החיים שאתכם ואיך יש לכם כלים בסיסיים להתחיל לעשות טוב לבני הבית

באתר תחת לימודי אונליין ניתן להתחבר להרצאות הוובינר, אשמח לראותם!




262 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page